Ir al contenido principal

Que el Covid-19 no ens llevi la son!

Bon dia famílies!


Esper que hagueu passat unes bones vacances de Pasqua!

Moltes famílies heu anat manifestant que vos estava costant molt mantenir uns horaris de descans nocturn amb els vostres nins i nines. Per això, hem recopilat la següent informació amb recomanacions del Consell del Grup Pediàtric de la Societat Espanyola del Somni.

Els moments en els que tenim son o les hores que sentim fam depenen de dos factors: el rellotge biològic intern que es qui ens diu quan hem de dormir i quan menjar i uns sincronitzadors, que son aquells estímuls o hàbits que cada dia posen en hora el nostre rellotge.

Provablement mai hem experimentat una situació en la que els nins i nines i bona part dels adults quedem confinats als nostres domicilis durant un temps que encara està per determinar. En aquesta situació, els sincronitzadors socials, com són els horaris escolars, contactes socials amb companys i mestres, activitats extraescolars, horaris de menjador... han estat, de cop, eliminats per intentar evitar la propagació del Covid-19.

Per tant, si volem evitar que el Covid-19 ens llevi la son i que els ritmes dels nostres fills es tornin caòtics, hem d’adoptar com objectiu prioritari el de potenciar aquests sincronitzadors perduts, i tot això, quedant a casa.

Què podem fer?

El rellotge biològic, la son i l’estat d’ànim dels nostres fills millorarà si som capaços de treballar amb ells en la consecució amb ells en la consecució de tres objectius complementaris:
  • Mantenir les mateixes rutines respecte als horaris de son (especialment a l’hora d’aixecar-nos),  de dinar, d’activitat física, dels moments dedicats a l’activitat escolar i el temps d’esplai. 
  • Potenciar el contrast entre les activitats del dia i el descans nocturn. És convenient: 
    • Reservar un temps per al descans nocturn segons la necessitat de cada nin i nina.
    • Exposar-se a la llum natural durant al manco dues hores al dia (per exemple, berenant al dematí o jugant al costat d’una finestra ben il·luminada).
    • Durant el dia, especialment en les primeres hores del dematí, evitar tasques passives (veure TV o emprar tablets, ordinadors o mòbils). En aquestes hores, és molt millor activar el cos fomentant activitats d’activació mental (fer feinetes, deures, llegir o fer trencaclosques) o activitats d’oci compartit i moviment.
    • Al manco una hora abans de dormir és millor crear una rutina relaxant per “desconnectar del dia” (contar un conte, exercicis de relaxació compatits) en un ambient amb poca llum i renou. 
    • És fonamental berenar al dematí i evitar “picotejar” entre dinars begudes i menjars excitants com la xocolata o refrescs amb cafeïna, sobretot, al vespre. 
  • Sincronització dels seus horaris amb el dia natural. Això es pot aconseguir amb unes mesures molt senzilles com son:
    • Dormir a les fosques i poc abans de despertar-se, es recomana pujar les persianes de l'habitació i obrir les cortines per a que es puguin despertar amb llum natural.
    • Migdiades: en nins de 2 a 4 anys fer una migdiada després de dinar. És important que tant la durada com l'hora en que es realitza la migdiada, sempre sigui la mateixa, per la importància de mantenir una rutina i un horari de descans. En adolescents i adults, en cas de fer migdiada, només de 30 minuts i mai a partir de les 17h. 
    • Dinar i sopar prest. En tot cas, dinar abans de les 15h i dues hores abans d'anar a dormir, sopar.
    • Evitar la llum de les pantalles (mòbils, tablets, ordinadors i videojocs) al manco dues hores abans d'anar a dormir.
Aprofitem aquests llargs dies de confinament social, en els que tant de temps passam a casa, convivint amb els nostres fills, per aprendre tots junts a organitzar millor el nostre temps i així aconseguir que el Covid-19 no ens faci perdre la son... ni el cap. 

Aquestes són les recomanacions del Consell del Grup Pediàtric de la Societat Espanyola del Somni. Esper que vos siguin d’utilitat i les pogueu posar en pràctica!

Al següent enllaç podreu trobar tota la informació en vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=isjWGk4af-4&feature=youtu.be


Comentarios

Entradas populares de este blog

TWISTER DE DITS

Bon dia! Si voleu treballar el moviment dels dits com a unitats funcionals, la separació dels dits i la oposició del dit polze/gros, aquí teniu una proposta per gaudir d'una estona en família. Joc Es gira la fletxa i per torns es col·loquen els dits en els colors corresponents, es juga com al twister convencional. Materials Imprimibles. En cas de no poder imprimir, necessitarem: paper o cartolina i pintures de colors per fer el taulell. Clip de papallona (foto al final) Imprimibles

MEMOTEST NUMÈRIC

Bon dia famílies, Aqui teniu un nou joc per posar en marxa habilitats com la memòria i la atenció. Materials Papers Pintures de colors Cartó Instruccions Dibuixar a un mateix cartó un objecte que correspongui a un nombre, per exemple: 1- 💓 2- 😊😊 3- 💧💧💧 Quan els tenim dibuixats, els retallam per la meitat de manera que ens quedin, per un costat, els nombres i per altre els dibuixos, en forma de fitxes. El joc consisteix en formar parelles de nombre i dibuix, guanya qui més parelles tengui. A divertir-se!!!

NOMBRE - QUANTITAT - GRAFIA

Bon dia! La proposta d'avui ens ajudarà a treballar l'associació entre nombre, quantitat i grafia.  Volem que els infants ho passin bé mentre aprenen i és molt enriquidor que ells mateixos puguin elaborar el material que necessiten per a contar. Material que necessitarem: Plastilina Escuradents o tassons de plàstic Nombres impressos o dibuixats en paper Podem escriure tants nombres com volguem. Els nins i nines hauran de fer tantes bolles de plastilina com els indiqui la grafia. Poden anar ficant les bolles de plastilina a uns escuradents. També ho podeu fer amb tassons de plàstic. A cada tassó escriureu un nombre i han de ficar a dins el nombre de bolles que correspon a la grafia de cada tassó. Per a aquells que ja coneixen els nombres i les quantitats que representen, podeu escriure al tassó el nombre enlloc de la grafia.